ПРАЦІВНИКИ ЗАПОВІДНИКА ВЗЯЛИ УЧАСТЬ У ТРЕНІНГУ ПО РОЗВИТКУ АГРОТУРИСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Працівники відділу рекреації та сталого розвитку Карпатського біосферного заповідника взяли участь в 4-денному тренінгу по розвитку агротуристичної діяльності з прив’язкою до продукції з географічним зазначенням. Цей напрямок для біосферного заповідника є новим і досить цікавим, оскільки він гармонійно вписується як в процес рекреаційної діяльності установи, так і сприятиме втіленню концепції сталого розвитку регіону.

Тренінг проходив з 26 лютого по 01 березня 2019 року на базі Рахівської РДА під гаслом: «Як допомогти туристам відкрити для себе гуцульську овечу бриндзю на вашій полонині чи у вашому господарстві». Тренінгова програма «Агротуризм, найкращий спосіб просування традиційних продуктів з географічним зазначенням», організована спільними зусиллями відділу агропромислового розвитку райдержадміністрації, ГС «Асоціація виробників традиційних карпатських високогірних сирів» із залученням експертів Проекту ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні». Експертами з Франції виступили Еммануель Мінгассон та Стефані Дагерір, котрі спеціалізуються на розвитку і маркетингу традиційних Альпійських сирів, зокрема у туристичному регіоні Савойя, який є подібним до Карпатського за своїми природними умовами, а національним експертом виступив Тарас Антонюк, який спеціалізується на розвитку сільських територій в Карпатському регіоні. Робота базувалася на представленні досвіду, конкретних прикладів з України та Франції, результатів опитування туристів та на висновках і рекомендаціях експертів.

Учасниками тренінгу стали вівчарі, власники фермерських та особистих селянських господарств, туристичні гіди та представники інших сторін, зацікавлених у розвитку туристичної галузі району. Основною ідеєю навчання було об’єднання зусиль усіх зацікавлених сторін у пошуку шляхів просування продукту, що претендує на Географічне зазначення «Гуцульська овеча бриндзя», через агротуристичну діяльність на полонинах.

До речі, овеча бриндзя є першим в Україні продуктом, який претендує на отримання статусу продукту з географічним зазначенням вже найближчим часом.

Довідково. Географічне зазначення є знаком, що наноситься на продукт і посвідчує його високу якість, довгу традицію виробництва і особливий зв'язок з територією, де його виготовляють. Завдяки цьому споживачі та туристи, купуючи такий продукт, отримують гарантовану якість зі специфічними регіональними характеристиками.

Протягом тренінгу учасники мали змогу ознайомитися з історією розвитку виробництва сирів з географічним зазначенням у Франції та просування продукції шляхом розвитку агротуристичної діяльності, дізнатися більше про правила роботи з цільовими споживачами, а також про труднощі, з якими стикаються виробники подібних сирів у Франції, та про типові помилки, яких варто уникати. В ході роботи експертами було запропоновано ідею розвитку агротуристичного продукту «Візит на полонину», який, на їхню думку, є найбільш ефективним способом просування Гуцульської овечої бриндзі та додатковим джерелом доходу для виробників сиру, що працюють у складних умовах господарювання у гірській місцевості. Вони намагалися донести до аудиторії, що продукт не слід розглядати просто як сир, чи в нашому випадку бриндзя, а як цілісний продукт, який реалізується і куди входить і його історія, і унікальність, і традиційність, і висока якість та корисність. І пояснювалося як правильно донести цю ідею до споживачів. Тобто пропагувалася ідея, що Бриндзя – це не просто сир!

В свою чергу, учасники мали можливість поділитися власним досвідом агротуристичної та екскурсійної діяльності, розповісти про свої успіхи та складнощі в роботі з туристами при демонстрації полонинського господарювання.

Ключовою темою тренінгу було знайомство зі структурою об’єднання виробників традиційних сирів Франції і механізми його роботи. Кожен такий виробник має свій власний логотип і торговий знак, проте в рамках місцевої асоціації співпрацює з іншими виробниками в регіоні, які в свою чергу входять до Головної асоціації виробників традиційних сирів Франції, тобто така собі багаторівнева структура.

Приємним сюрпризом для учасників стала дегустація французьких сирів з географічним зазначенням з демонстрацією всіх відповідних ознак сирів, що володіють географічним зазначенням. Всього було запропоновано скуштувати три такі сири: «Реблошон», Том де Савуа та Сент Марселлін (St Marcellin). Також розглядався сам процес дегустації, які відчуття задіяні при цьому і як розрізняти смаки та аромати, на що звертати увагу в першу чергу, як правильно все описувати.

Не обійшлося і без подарунків та славнозвісної гостинності місцевих мешканців. Учасники тренінгу пригостили всіх стравами місцевої кухні домашнього приготування, з додаванням Гуцульської овечої бринзі; найстарший екскурсовод району, географ, поет Олексій Калько привітав всіх жінок із наближенням жіночого свята, а також прочитав власні вірші про край, «Гуцульський Париж», гори і природу; від КБЗ експертам було вручено подарункові набори інформаційних матеріалів про установу; також голова ГС «Асоціація виробників традиційних карпатських високогірних сирів» Анатолій Павлюк висловив щиру подяку і сподівання на подальшу співпрацю та якнайшвидше присвоєння Гуцульській овечій бриндзі географічного зазначення, та вручив експертам на добру згадку книгу «Золота земля. Фотоподорож Рахівщиною», а на згадку про зустріч голова районного товариства Всеукраїнського об’єднання «Гуцульщина» Іван Беркела вручив іноземній делегації подяки за проведену роботу.

За результатами тренінгу всі учасники отримали задоволення від цікавого спілкування та дізналися багато нового про сирні традиції Франції, а також отримали можливість поглянути на звичні речі під незвичним кутом. Корисним було і налагодження зав’язків між гідами та власниками фермерських господарств і виробниками овечого сиру для обміну ідеями та створення спільних агротуристичних продуктів.

Відділ рекреації та сталого розвитку
Карпатського біосферного заповідника