НА ВЕЛОДРЕЗИНІ ДО ЄВРОСОЮЗУ

Cеред багатьох важливих, можна сказати навіть історичних проблем, які вдалося останнім часом розв’язати для розвитку Гуцульщини, беззаперечним є факт відкриття руху пасажирських потягів із столиці України до Рахова, у географічному центрі Європи.

Дуже важливою у цьому контексті є також порушена нами ідея щодо відновлення руху історичних потягів до Румунії, Будапешта та Праги.

Як нещодавно повідомив з цього приводу Закарпатську обласну державну адміністрацію заступник міністра інфраструктури В.Корнієнко, вирішення цієї проблеми знаходить в Мініфраструктури та Укрзалізниці порозуміння.

Більше того, урядовець наголошує, що «запровадження руху міжрегіональних поїздів через станцію Рахів до Румунії, Угорщини, Чехії, створило б умови для розвитку міждержавних стосунків, збільшення потоку туристів в обох напрямках, економічного та соціального розвитку прилеглих регіонів», і, що цим міністерством зараз «здійснюється актуалізація регіональної карти Транскарпатської транспортної мережі та опрацьовується питання залучення фінансування для реалізації цього проекту».

Крім того, відповідно до Програми спільних дій Закарпатської обласної державної адміністрації та Префектури румунського повіту Марамуреш на 2016 рік, який підписано головою Закарпатської обласної державної адміністрації Г. Москалем та префектом повіту Марамуреш А.Рохіаном, теж за нашою пропозицією, у першому кварталі цього року передбачено проведення робочої наради зацікавлених сторін з опрацювання організаційних та інженерно-технічних аспектів відновлення руху історичних потягів через м. Рахів (Україна) до міст Румунії, м. Будапешта та м. Праги.

Але для реалізації цього проекту потрібні значні кошти та й не мало часу. І тому, тут могла би бути дуже корисною, щойно запропонована, ідея київського підприємця, члена ініціативної групи із опрацювання проекту відкриттям руху пасажирських потягів до Рахова і далі до Румунії Івана Шостака, щодо використання на ділянці залізничної колії, яка зараз не використовується (Рахів-держкордон) велодрезин, як туристичної атракції та транспортного засобу для екскурсій відпочиваючих із Рахова до Костилівки, географічного центру Європи та румунського сусіднього поселення Валя Вишеулуй.

Велодрезини дуже активно та ефективно використовуються у сусідніх польських Бещадах (https://www.youtube.com/watch?v=gHh59XUe6uM).

На думку Івана Шостака, яку ми підтримуємо, осередком реалізації цього проекту може бути Центр Європи або станція Берлибаш (с. Костилівка). Крім того, пропонується в старовинній станційній будівлі облаштувати «Берлибаський музей Марамороської залізниці», 120 річчя введення в експлуатацію, якої нещодавно виповнилось.

Актуальність такого проекту, на думку його автора обумовлюється, по-перше тим, що такої атракції в екологічному регіоні, та ще в самому Центрі Європи немає в радіусі, щонайменше в 300 км.

По-друге, у місті Вішеу-де-Сус (побратим Рахова), за 30 км від прикордонного поселення Валя Вишеулуй, успішно функціонує популярна в туристів вузькоколійка, цільовою аудиторією якої є шанувальники колії (колійного транспорту). За один тільки сезон сюди приїжджає близько 15 тисяч туристів, значна частина яких – з країн Західної Європи (переважно із Австрії, Швейцарії, Франції та Німеччини);

По-третє, взаємна реклама вишівської вузьколійки та «Рахівських велодрезин», у поєднанні із «Відкритими воротами» на українсько-румунському кордоні, можуть дати значний приріст туристів для кожного із партнерів.

Пропонується паралельно опрацювати питання організації руху туристичних трамваїв, за маршрутом Рахів – Валя Вишеулуй. А таких прикладів у Європі теж чимало (http://forum.railwayclub.info/index.php?topic=116845.msg420475#msg420475).

Тут варто також нагадати, що для реалізації цих проектів уже створено необхідні передумови. Так, підписано відповідні Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Румунії в галузі залізничного транспорту (2004) та пункти пропуску через українсько-румунський державний кордон (2006).

Відповідно до цих Угод, постановою Уряду України № 629 від 12.05.2004 року прикордонний перегін Берлибаш – Валя Вишеулуй визначено для перетинання державного українсько-румунського кордону залізничним транспортом, а також передбачено, що рух українських транзитних потягів на ділянці залізниць Румунії (державний кордон – Валя Вишеулуй – Сігетул Мармаіцей – Кимпулунг ла Тиса – державний кордон) визначається угодою між залізницями обох держав. Українську станцію Берлибаш та відповідну румунську станцію Валя Вишеулуй визнано прикордонними станціями.

А іншою Постановою Кабінету Міністрів України № 1445 від 18.10. 2006 року затверджено "Ділове – Валя Вишеулуй" пунктом пропуску через українсько-румунський державний кордон. Крім того, підписано Угоду між Кабінетом Міністрів України та Урядом Румунії про місцевий прикордонний рух (затверджено Постановою Кабінету Міністрів № 164 від 31.03.2015 р.), якою передбачається спрощений перехід державного кордону у прикордонній зоні на відстані між 30 та 50 кілометрами від лінії кордону. І ще, як повідомляли інтернет видання, найближчим часом має бути відкрито Генеральне консульство Румунії у Солотвино, що теж полегшить отримання відповідних дозволів для перетину державного кордону.

Федір Гамор,
заступник директора Карпатського біосферного заповідника,
професор, член ініціативної групи із відновлення руху
історичних потягів через Рахів до Румунії, Будапешта та Праги.