У Словаччині проведено підготовку лісових гідів 10-14 жовтня відбувся у с. Злата Ідка Кошицького краю (Словаччина) відбувся навчальний тренінг, у якому взяли участь лісівники, природоохоронці, педагоги з України та Словаччини. Серед десяти українських учасників була і екопросвітниця Карпатського біосферного заповідника. В рамках тренінгу відбувся цикл теоретичних і практичних занять: лекції, знайомства з екологічними та розробками іграми для шкільної молоді, надання першої медичної допомоги в лісі, знайомство з прикладом облаштування лісової навчальної стежки. Загалом курс містив 40 навчальних годин. У фокусі – нова для України «Лісова педагогіка». І хоча зародилася ця метода у США, у Словаччині вже створена кваліфікована команда з 200 лісових педагогів, які працюють у всіх регіонах країни. Основні споживачі послуг – шкільна молодь. Вчителі місцевих шкіл, позашкільних освітніх закладів привозять дітей до лісових господарств, природоохоронних установ. Саме тут і тільки від лісівників діти можуть отримати найбільш фахову інформацію та базові знання про ліс та способи господарювання в ньому. З кожним роком програма набирає все більшої популярності, водночас підвищує свій рівень і лісова педагогіка – розширюється мережа лісівників, які активно включаються в освітню роботу з учнівською молоддю, з’являються нові методичні розробки, посібники, стежки та інша база. Все це в комплексі дозволяє зробити заняття з дітьми цікавими, максимально корисними і чимдуж популярнішими. Тим більше, що значна частина занять (особливо для молодших школярів) проводиться в ігровій формі. Ні, діти не бавляться у лісі, але їх навчають через ігрові методи. Навчають у природі та в класі, навчають ненав’язливо і навіть якось непомітно. Але в дитячих голівках залишається необхідна інформація, а системність такого навчання дозволяє розраховувати на те, що з цих дітей формуються екологічно зрілі особистості. Проте, легке навчання важливим речам – це не єдина мета, яку ставили перед собою засновники мережі лісових педагогів у Словаччині. Справа в тому, що в якийсь момент суспільство почало ставити лісівникам запитання щодо збереження лісів, комплексної охорони екосистем і ведення господарства в них. Інколи ці запитання звучали в категоричній, а під час і в агресивній формі. (До речі, чи не нагадує це сьогоднішню ситуацію в Україні?) Серед кроків, які змушені були здійснити словацькі лісівники задля зменшення градусу суспільної напруги, виявився і початок активної просвітницько-виховної роботи з молодим поколінням. Як відзначають лісівники, це спрацювало. І на то було щонайменше 2 причини: діти, яких почали навчати 10-12 років тому виросли і їх психологія вже змінена. З дорослими, звичайно, проводилась окрема робота (через ЗМІ, роз’яснювальні бесіди та ін.), але більше на них вплинула саме фахова робота лісівників з дітьми. Так поступово конфлікт зник, і від цього виграли обидві сторони. Тренінг включав вивчення учасниками конкретних форм і методів роботи з учнівською молоддю, способи співпраці зі ЗМІ та ще багато цікавих тем. Наприкінці на учасників чекав іспит, що проводився в 2 етапи – складання тестових завдань і проведення виховного заходу з школяриками 4-х та 8-х класів однієї з місцевих шкіл. На навчальній стежці природного резервату «Ясовські дубини» були проведені різноманітні екологічні ігри, які доповнились цікавою розповіддю місцевого лісника. Також треба відзначити, що організація тренінгу була на високому рівні. Здавалося, що все відбувається саме по собі і не потребує втручання приймаючої сторони. Однак, хто виступав в ролі організаторів, той добре знає, що такого результату можна досягти лише завдяки наполегливій роботі, проведеній попередньо. На останок зазначимо, що тренінг організований в рамках проекту «Ліси для суспільства – ліси без бар’єрів», що з української сторони реалізовується Агенцією сприяння сталому розвитку Карпатського регіону «ФОРЗА» і підтримується Урядом Норвегії. Проект спрямований на створення транскордонного партнерства, спрямованого на підтримку розвитку туризму і його пропагування (особливо лісового туризму) разом зі збільшенням потенціалу багатофункціонального ведення лісового господарства для виконання лісом соціальних функцій і надання послуг відвідувачам і туристам. Проект триває і попереду у всіх учасників чимало справ і завдань щодо поширення досвіду лісової педагогіки на українських теренах. Тож, побачимось!
|